Friday, July 27, 2012

'P' is not just a letter

'P' adalah satu huruf yang melayakkan anda memandu/menunggang di jalan raya sekitar Malaysia. 'P' adalah sesuatu yang diidamkan oleh majoriti kanak-kanak lepasan sekolah. 'P' juga ibarat satu perlumbaan bagi sesetengah pihak untuk memperolehnya. Dan 'P' selalunya terbahagi kepada dua ; Kereta atau Motor. 'P' yang aku cuba ketengahkan sekarang hanya untuk kereta. Motor boleh blah. Hahaha.

Assalamualaikum!


Motif lah kan nak cerita pasal 'P' dalam bulan-bulan puasa ni, Nad. Cuba bawak entri yang kena dengan masa sikit. Cerita pasal juadah berbuka ke, jual kuih raya ke. Kongsi hadis-hadis Nabi ke. At least takde lah buang masa readers. Kahkahkah

No. aku nak cerita pasal 'P' jugak.

Setahun aku bergelumang dengan 'L' hanya untuk dapatkan 'P' yang kuat-kuasa dua tahun je tu. Pegh. Sungguh, semua tak mudah. Tapi, aku rasa syukur, tak mudah aku, ada lagi orang lain lalui lagi tak mudah. Contoh, kena marah tak tentu pasal dengan tenaga pengajar. Lagi tak best, hanya sebab diorang PMS. Aku tak kena tuuuu. Ada orang siap kena goda lagi, aku tak kena. Alhamdulillah.

So, apa yang tak mudah sangat bagi kau tu Nad? 

"If you feel others are so hard to be handled, you should know that you are always the hardest thing to be handled by yourself" - Quote guwa buat sendiri. Hahahaha

Ya. tak mudah untuk aku fight the will inside me. Fight the feels of 'malu', 'ego'. It's hard to get myself not to give up. It's harder to make me istiqamah kejar impian sendiri. One year beb. Sehinggakan memperoleh satu lesen memandu yang dipandang 'kacang buncis' oleh ramai orang, jadi satu impian besar aku untuk masa terdekat. Hahaha Aku mengaku, aku sangat overthinking. 

Start with gagal Ujian Undang-undang bukan sebab tak cukup marks. Tapi sebab gagal ujian warna. Kes tu buat proses untuk dapatkan 'L' tu berlanjutan berminggu hingga bulan. Punca ; My driving school had lotta students to handle. And, i am fighting the feeling inside me. Sapa tak rasa down woi bila kau gagal ujian warna. The feeling of 'weh selama ni aku rabun warna ke. weh selama ni aku minat kaler pink tu, bukan kaler pink ke?' Kahkahkah. Not that. Banyak kena settle. Pegi hospital whatsoever. pegh. 

Then, the class keep going. Tapi dah time untuk aku blah masuk Palam. Of course, Lesen dilupakan. Haha Habis kelas 9 jam, seorang nad masih keliru gear 1,2,3,4,5,R. Dah tamat kelas 9 jam, seorang nad masih tak mampu kawal stereng dengan betul. Dah tamat kelas 9 jam, seorang Nad masih bangang nak kawal minyak, clutch. Huh! 

Tell me, what i felt last time. 

Rasa macam. woi Nad. kau sekolah belajar okay. Kereta tang senang, failed. Apa ni. Kahkah. I fight with myself. Sumpah, this is the hardest thing. Bila cuti Sem, aku sambung balik. Habiskan beberapa jam yang still free tu. And at the end, aku masih belum bergelar pemandu latihan yang berkaliber. Guwa tak berjaya bhai. Takde confident. Tekan minyak ikut cakap instructor. Instructor masih tolong kawalkan stereng aku time memandu. Kahkah. And i stop. sambung belajar. Free hours untuk belajar, dah habis.

By this time, orang-orang yang habis PLKN, kerja time cuti dulu, memasing dah ada 'P'. Aku? Lagi sadis, kena gelak dengan housemates Palam guwa. Pegh. Tapi aku tak pena kesah pun kena gelak. I make others happy (roll eyes)

Habis Asasi. Konon, plan lepas dapat lesen nak kerja. Sampai sekarang, aku masih duduk rumah. Haha. Bulan pertama cuti, aku masih tak sambung lesen. Bulan kedua.. i start. Tambah belajar. Aku still tak boleh bawak weh. 1 jam RM35. Sekali belajar, 2 jam. And aku tambah bukan sekali dua kali. Allah, berapa banyak dah aku habiskan duit Mama :'(

I fight with myself again. You do it better today or just stop burden them!

Serious, parking semua dah okay. Jalan raya payah. See, masalah aku berlainan lagi dengan orang lain. Biasa, orang problem parking. Aku terbalik. hmm. Nak dapatkan Markah 3 for jalan raya tu payah. Markah 3 baru layak untuk QTI. 

Kali ke 4 tambah belajar, aku sangat mengharapkan '3' tu. And guess what? aku tak dapat lagi. Ya Allah. Habis belajar tu, aku tahan air mata kat tempat belajar tu. That was hard weh. Harap takde kakak kerani or abang-abang tu nampak. kahkah. And bila naik kereta, i burst my cry. The most uncommon thing is, Abah yang amik aku. And i cried. I never did that. Serious never. Hahahaha

What i was thinking is just, berapa banyak lagi duit? Berapa banyak lagi Nadddd?!

Kalau ingat balik, i think Abah has been the best father ever. And i never noticed it. It's not about the money. Truly. After that, baru aku okay. I have the confidence. Dapat 3, terus proceed QTI. And then, JPJ. Alhamdulillah.


Tu belum kes aku malu dengan abang yang kerja situ lagi. Biasa, weekdays, orang kerja situ amik aku kat rumah. Bawak pegi tempat belajar. 2-3 kali aku belajar, dia amek tiap pagi. Ada satu hari tu, aku ingatkan dia amik dalam pukl 10 gitu. Aku tk siap lah. But tup-tup pukul 8, dia dah datang rumah. And aku baru nak masuk bilik air. Intensif called me. The calls became missed calls. Bila aku dah siap, aku call Intensif cakap kenapa tk datang. And intensif told me, abang tu dah datang tadi, awak tak keluar. pegh.

Aku turun bawah tanya orang buat renovation rumah aku ni, tadi ade orang datang ke. Pakcik Amin kata, ada. 15 minit dia tunggu. Panggil-panggil, tak keluar. Ingatkan tidur, dia balik. Sejak tu, aku pegi naik teksi. Kahkahkah Malu kot. pegh. dah lah abang hensem. Malu sebab bangun lambat and malu sebab dah menyusahkan orang. Hahahahahahaha After seminggu, baru sambung belajar and guwa tak pandang abang tu sejak peristiwa hitam tu. Malu punya pasal. See, i'm fighting with myself again.

But guess what, time aku nak jpj jalan raya, abang tu cakap 'buat elok-elok' and senyum manis/sinis. Puiii malu guwa!

Well, what i think is hard, was not that so hard. Haha. So, just stop complaining yourself. Allah baru cuit sikit, dah gelabah cam tu sekali. Tapi apa pun, Alhamdulillah. Sekarang dah ada 'P'. Hahahahaa! Satu per lima impian aku masa cuti ni dah tercapai :3 Lagi empat, tak tau lah bila. haha

P/s : Advice yang boleh aku kongsi ialah, berhenti mengutuk belakang tenaga pengajar kita. Mereka bagi kita ilmu. Stops spreading the news tentang cikgu kereta aku itu ini. They are just normal IF you act normal. Yang penting, kita yang nak tuntut ilmu dari dia ni, terima apa saja. Belajar kereta tu ilmu jugak kan. Hormat mereka. And kuncinya, senyummmmmmmm. Senyum dapat sembuhkan segala penyakit hati. Senyumlah pada mereka :)

Goodluck uolls!
THE END

2 comments:

edayahzaid said...

nadd, aq teharu bace ni T.T
aq agak faham la prsaan kau kan. aq pn da exam 3 kali bru pass weh. haha :) btw, congrats! pasni bole la drive pegi upm!

Narddstoryy said...

Alhamdulillah. ada jugak org yg cuba nak phm penderitaan aku. kahkah. Tenkiuuu. InsyaAllah :D

Where all things begin

. . . I still remember the moment when i wanted to decide whether to further my study or to work. I had both opportunity came at th...